Zajęcia ruchowe w nauczaniu wczesnoszkolnym w ocenie uczniów

Autor

  • Eligiusz Madejski Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Polska https://orcid.org/0000-0002-5732-0529
  • Magdalena Majer Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
  • Jacek Szalewski Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
  • Roger Madejski Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-7898-2049

DOI:

https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1272

Słowa kluczowe:

: edukacja wczesnoszkolna, zajęcia ruchowe, uczniowie, opinie

Abstrakt

Wstęp: Dzieci klas młodszych uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego głównie ze względów przyjemnościowych, emocjonalnych i utylitarnych. Dla wielu uczniów tego etapu edukacyjnego, udział w zajęciach wychowania fizycznego jest jedyną formą uczestnictwa w zorganizowanej aktywności fizycznej. Dlatego zajęcia ruchowe powinny stwarzać dziecku możliwość zbierania różnego rodzaju doświadczeń i motywować go do aktywności fizycznej. Celem badań było sprawdzenie opinii uczniów nauczania wczesnoszkolnego na temat zajęć ruchowych.
Materiał i metody: Badaniami objęto 256. uczniów w wieku 7-10 lat, w tym 128 dziewcząt i 128 chłopców. Do zebrania materiału empirycznego zastosowano metodę jawnego wywiadu skategoryzowanego.
Wyniki: Wyniki badań wykazały, że zdecydowana większość dzieci wyrażała pozytywne opinie na temat udziału w zajęciach ruchowych. Uczniom najbardziej podobały się gry zespołowe i różnorodne ćwiczenia. Niespełna 9% badanych było niezadowolonych z braku dyscypliny na lekcji i nieprzestrzegania przez kolegów i koleżanki zasad fair play podczas wykonywania ćwiczeń. Niezadowolenie to rosło wraz z wiekiem. Badani wykazali niewielkie zainteresowanie zajęciami z pływania, a całkowity jego brak stwierdzono w grupie 9-10 lat.
Wnioski: Zdecydowana większość uczniów, i to bez względu na wiek, chce ćwiczyć na zajęciach ruchowych.

Statystyka pobrań

Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne

Staniszewski T. (1998). Przygotowanie nauczycielek do lekcji wychowania fizycznego w młodszych klasach szkoły podstawowej. [w:] Lekcja wychowania fizycznego. Red. M. Bronikowski, R. Muszkieta, T. Olejniczak. Wydawnictwo AWF, Poznań, 176–182.   Google Scholar

Bronikowski M. (2002). Kultura fizyczna dzisiaj a wymagania reformy. [w:] Metodyka wychowania fizycznego w szkole. Red. M. Bronikowski. Wydawnictwo eMPi2, Poznań, 7–15.   Google Scholar

Koszczyc T. (1998). Kilka uwag krytycznych o wychowaniu fizycznym w klasach młodszych szkoły podstawowej. [w:] Wychowanie fizyczne w klasach początkowych szkoły podstawowej. Red. T. Koszczyc. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 7–8.   Google Scholar

Lewandowski M., Guła-Kubiszewska H. (2000). Rozważania nad znaczeniem wychowania fizycznego w nauczaniu zintegrowanym. [w:] Zajęcia ruchowe w kształceniu zintegrowanym. Red. T. Koszczyc, M. Lewandowski. Wydawnictwo AWF, Wrocław, 27–31.   Google Scholar

Pawłucki A. (1997). Nauczyciel wobec wartości zdrowia – studium krytyczne. Wydawnictwo AWF, Gdańsk.   Google Scholar

Balz E. (1998). Wie kann man soziales Lernen fördern? In: Verlag Karl Hofmann Bielefelder Sportpädagogen: Methoden im Sportunterricht, Schorndorf, 131–150.   Google Scholar

Frołowicz T. (2002). Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego. Między deklaracjami a działaniami. Wydawnictwo Uczelniane AWFiS, Gdańsk.   Google Scholar

Frömel K., Górna K. (1996). Opinie uczniów szkół średnich o lekcjach wychowania fizycznego. [w:] Efekty kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej. Red. J. Ślężyński. Wydawnictwo AWF, Katowice, 41–48.   Google Scholar

Bauman T. (1995). O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych. [w:] Zasady badań pedagogicznych. Red. T. Pilch. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 54–75.   Google Scholar

Łobocki M. (2007). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.   Google Scholar

Łobocki M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.   Google Scholar

Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. WSiP S.A, Warszawa.   Google Scholar

Ferguson G. A., Takane Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.   Google Scholar

Boorman P., & Bellew B. (2001). Physical education ages 9–11 (Vol. Primary foundations). Leamington Spa: Scholastic.   Google Scholar

Keays J. J., Allison K. R. (1995). The Effects of Regular Moderate to Vigorous Physical Activity on Student Outcomes: A Review. Canadian Journal of Public Health, 86(1), 62–65.   Google Scholar

Reczek-Zymróz Ł. (2011). Współczesne funkcjonowanie nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 18, 1/2011, 127–139.   Google Scholar

Madejski E. (2013). Wybrane uwarunkowania osobnicze, rodzinne i szkolne aktywności ruchowej dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków, Monografie AWF, Nr 13.   Google Scholar

Żegnałek K., Gutkowska-Wyrzykowska E. (2017). Przygotowanie nauczycieli do realizacji zajęć z wychowania fizycznego na poziomie edukacji wczesnoszkolne. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 5, 1(9)/2017, 169–183.   Google Scholar

Reczek-Zymróz Ł. (2017). Zadania nauczyciela wczesnej edukacji w kontekście reformy edukacji z 2017 roku. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 5, 2/1 (10/1)/2017, 11–16.   Google Scholar

Opublikowane

2018-06-22

Jak cytować

Madejski, E., Majer, M., Szalewski, J., & Madejski, R. (2018). Zajęcia ruchowe w nauczaniu wczesnoszkolnym w ocenie uczniów. Health Promotion & Physical Activity, 2(1), 11–16. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.1272

Numer

Dział

Artykuł oryginalny